Lediga jobb som Socionom i Kristinehamn

Se lediga jobb som Socionom i Kristinehamn. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Kristinehamn som finns hos arbetsgivaren.

Familjehemskonsulent

Har du erfarenhet av familjehemsvård/handledning/behandlingsarbete så kan vi erbjuda dig en spännande tjänst som Familjehemskonsulent. Verkstan- för dialog och samspel i Skaraborg AB samt INN Omsorg AB växer och behöver nya medarbetare. Som familjehemskonsulent arbetar du med rekrytering, utredning, behandling, utbildning och att ge stöd, vägledning samt handledning till våra konsulentstödda familjehem. Våra familjehem finns över hela Sverige men främst i ... Visa mer
Har du erfarenhet av familjehemsvård/handledning/behandlingsarbete så kan vi erbjuda dig en spännande tjänst som Familjehemskonsulent. Verkstan- för dialog och samspel i Skaraborg AB samt INN Omsorg AB växer och behöver nya medarbetare. Som familjehemskonsulent arbetar du med rekrytering, utredning, behandling, utbildning och att ge stöd, vägledning samt handledning till våra konsulentstödda familjehem. Våra familjehem finns över hela Sverige men främst i Västra Götaland, Värmland, Östergötland, Södermanland, Jönköping, Örebro och Halland. Tjänsten inleds med provanställning för att övergå till tillsvidareanställning. Tjänsten är på heltid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Om oss:
Verkstan- för dialog och samspel i Skaraborg AB & INN Omsorg AB har IVO tillstånd att bedriva konsulentstödd familjehemsvård samt öppenvård. Verksamheten erbjuder stöd och handledning till våra familjehem samt behandlingsinsatser till våra förstärkta familjehem och den placerade.
Vårt fokus är kvalité och barnets bästa. Vi som arbetar i företaget har en bred vård - och behandlingskompetens både från den privata samt offentliga sektorn. Vi har lång erfarenhet av att möta barn, ungdomar som på olika sätt är i behov av socialtjänstens stöd och insatser. Vi brinner för att utvecklas och är duktiga på att försöka hitta lösningar. Vi jobbar alltid systematiskt genom de genomförandeplaner som upprättas.
Om dig:
Vi söker dig som har en socionomutbildning eller beteendevetenskaplig utbildning på minst 180 hp. Vi ser att du gillar utmaningar och personlig utveckling. Du är även en person som är passionerad av sociala arbete, som är engagerad och driven samt har lätt att skapa förtroendefulla relationer. Du behöver kunna jobba självständigt utifrån mål och uppdrag utan att tappa farten och samtidigt kunna vara en teamspelare. Lösningsfokuserad, flexibel, organiserad samt att du älskar att köra/åka bil är viktigt. Du måste ha en hög servicekänsla och vara stresstålig då hög tillgänglighet krävs. Ha körkort och tillgång till bil.
Meriterande för oss är:
Erfarande av myndighetsutövning
Handledarutbildning
Utb. Inom manualstyrda behandlingsprogram
Steg 1 utbildad

Vi tillämpar löpande intervjuer för tillsättning av tjänsten. Skicka ditt CV och personliga brev till: [email protected] Visa mindre

Familjehem/jourhem sökes

Ansök    Feb 25    Vivant Assistans AB    Socionom
Nu söker vi jour- och familjehem i hela Sverige! Trygga barn är en familje- och jourhemsverksamhet som tar emot placeringar av barn utsatta för olika typer av våld, allt från anknytningstrauma till akuta skyddsbehov. Barnen som placeras hos oss är i behov av att komma till en trygg och kärleksfull familj som står kvar vid barnets sida oavsett vad. Barnen som placeras hos oss kan uttrycka trauma och psykisk ohälsa på olika sätt, allt från självdestruktivt ... Visa mer
Nu söker vi jour- och familjehem i hela Sverige! Trygga barn är en familje- och jourhemsverksamhet som tar emot placeringar av barn utsatta för olika typer av våld, allt från anknytningstrauma till akuta skyddsbehov. Barnen som placeras hos oss är i behov av att komma till en trygg och kärleksfull familj som står kvar vid barnets sida oavsett vad. Barnen som placeras hos oss kan uttrycka trauma och psykisk ohälsa på olika sätt, allt från självdestruktivt beteende, traumadiagnoser, otrygg anknytning och panikångest.
Trygga Barn är den första familjehemsverksamheten i Sverige där alla barn som placeras hos oss får ett barnombud. Ett barnombud har sekretess mot familjehemmet för att tillgodose barnet god familjehemsvård och förhindra missförhållanden. Vi är också den första verksamheten i landet som har specialistkunskap om narcissistiskt våld och känslomässigt våld.
I vår verksamhet utbildas alla familjehem utifrån certifierade utbildningar om olika typer av våld, barns känsloreaktioner vid våld, traumadiagnoser, psykosocialproblematik, barnkonventionen och mycket mer!
Hos oss får alla familj kontinuerliga utbildningar, handledning samt avlastning i form av kontaktperson.
Om uppdraget
Nu söker vi engagerade människor som är villiga att öppna upp sitt hem för barn och vuxna i behov av ett kärleksfullt och tryggt hem för att tillgodose en gynnsam utveckling för den placerade.Vi arbetar utifrån mod, engagemang, självbestämmande, trygghet och kontinuitet. Vi är nu i behov av att rekrytera familjer som önskar att vara en del av en förändring för ett bättre Sverige för landets alla barn.
Du som sökande behöver inte ha tidigare erfarenhet av uppdraget utan kommer handledas och utbildas av socionomen och verksamhetschefen Rebecca Lysholm som har flera års erfarenhet av våld i nära relationer Oavsett om du vill bli jourhem eller familjehem så garanterar Trygga Barn dig att du kommer erhålla ny kunskap och möjlighet till självutveckling.

Vi tar emot alla typer av familjekonstellationer, både kärnfamiljer, ensamstående, stjärnfamiljer, samkönade par och familjer som redan har barn eller inte har haft barn! Vi har som krav att barnet kan få ett eget sovrum oavsett om ni vill ta emot ett spädbarn. För oss är barns integritet viktigt. Om det krävs att du ska vara tjänsteledig så kommer vi kompensera dig för inkomstbortfallet. Alla sökande familjehem genomgår en familjehemsutredning för bedömning av lämplighet. Om det framkommer utvecklingsområden ska sökande tillsammans med verksamhetschef skapa en planering för att utbildas och få stöd inom dessa områden.

Familjehem
Ett familjehem är ett hem som ett barn kan bo hos under en kortare tid eller resten av uppväxten. Ett familjehem är en familj som kan erbjuda en stabil och trygg tillvaro för det placerade barnet. Vi värdesätter mångfald och samtliga familjekonstellationer och åldrar (minst 18 år gammal) kan bli familjehem i vår verksamhet.
Familjehemmet har friheten att bestämma vilken målgrupp familjehemmet önskar att ta emot samt komplexiteten på ärendet. Har du ingen tidigare erfarenhet av uppdraget får du möjlighet att successivt samla erfarenhet.
Att vara familjehem innebär utmaningar och där av värdesätter vi kontinuerlig handledning och tillgång till stöd från verksamhetschef alla tider på dygnet. Dina personliga egenskaper bör vara att du är kärleksfull och har tillgång till dina känslor, motivation att utvecklas, självmedveten, prestigelös samt en trygg vuxen.
En av de viktigaste uppgifterna för ett familjehem är att samarbeta med verksamhetschef, barnet, ursprungsfamiljen, socialtjänsten och andra viktiga aktörer i barnets liv.

Jourhem
Ett jourhem är ett hem som kan ta emot ett barn med kort varsel, oftast akutplaceringar. Det kan exempelvis handla om ett barn som har blivit omedelbart omhändertaget på grund av att socialtjänsten har fått information om att det förekommer fysiskt våld i hemmet.
För att bli jourhem behöver du kunna erbjuda en trygg person som kan vara hemma på heltid, en egen stabil situation, plats i hemmet, ha körkort och inte förekomma i något register.
Vissa jourhem väljer att gå över till att bli familjehem om socialtjänsten bedömer att barnet ska vara familjehemsplacerat under en längre tid.
Alla jour- och familjehem får arvode för uppdraget samt omvårdnadskostnader för det placerade barnet.
För att kunna bli familjehem/jourhem hos oss behöver du inlämna belastningsregister, misstankeregister, socialregister, LOB register samt register från Försäkringskassan och Kronofogden. Vid behov kan familjehemsutredaren begära in andra intyg om det finns behov av det. Familjehemmet ska även kunna tillgodose barnet skolgång och kontakt med vårdinsatser vid behov. Familjehemmet ska erbjuda barnet ett eget rum till det placerade barnet under placeringen.
Vill du veta mera eller har frågor kan du alltid kontakta oss på [email protected]

Med vänliga hälsningar
Trygga barn Vivant Visa mindre

Socialsekreterare till mottaget på navigatorcenter

Ansök    Dec 12    Kristinehamns kommun    Socionom
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del av? Då är du välkommen att söka tjänsterna som socialsekreterare på arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!  Förvaltningens kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att ar... Visa mer
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del av? Då är du välkommen att söka tjänsterna som socialsekreterare på arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen! 

Förvaltningens kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Att jobba över gränser, både internt och externt, är mycket viktigt för att fortsätta att forma och utveckla förvaltningens arbete.

För att fortsätta att utveckla förvaltningens mottag (Navigatorcenter) utökar vi nu med två socialsekreterare till vårt team. Navigatorcenter är förvaltningens mottag och medborgarnas väg in till socialtjänsten. Här tas anmälningar och ansökningar emot och hanteras innan de skickas vidare till berörd enhet. Detta innebär att du som socialsekreterare kommer möta personer i alla åldrar och med stor variation av social problematik.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på Navigatorcenter kommer du att ansvara för att hantera inkommande ärenden, anmälningar och ansökningar, inom samtliga myndighetsområden och för alla åldrar. Hit räknas också försörjningsstöd och våld i nära relation. Du kommer genomföra utredningar, förhandsbedömningar och fatta beslut utifrån gällande lagstiftningar - bland annat SoL, LVU och LVM. När vi möter våra medborgare med kunskap inom alla myndighetsområden ökar våra möjligheter att se hela människan och vi kan då erbjuda parallella insatser för att öka möjligheterna att tillgodose de behov som finns.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom flera av de myndighetsområden som hanteras på Navigatorcenter samt om du har utbildningar kopplade till dessa, exempelvis MI, BBiC, Signs of safety eller liknande. 

Du som söker skall trivas med att arbeta med människor som är i behov av stöd och vägledning. Den här tjänsten kräver att du är stabil och kan lyfta blicken, se helheten och vara lösningsfokuserad i både klientarbete och på arbetsplatsen. Vi söker dig som ser värdet av ett aktivt medarbetarskap och som vill bidra till den kollegiala gemenskapen och kulturen på arbetsplatsen. Vi vill att du skall vara nyfiken på att lära dig det du inte redan kan, öppen för att dela med dig av den kunskap du redan har och viljan att bidra till att utveckla Navigatorcenter till en trivsam plats för både anställda och medborgare.

För att kunna genomföra arbetet på Navigatorcenter på ett ändamålsenligt sätt är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du är strukturerad, ansvarstagande och bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning.

Som anställd hos oss har du en rad förmåner så som flex och friskvårdsbidrag. Möjlighet finns också att teckna distansavtal vilket innebär att du kan avtala att arbeta hemma i viss utsträckning. Detta är möjligt när du introducerats i ditt arbete och bedöms kunna genomföra detta på ett tillfredställande sätt. Bedömning sker i uppföljning och nära dialog med ledning.

Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Intervjuer kan börjas innan ansökningstiden löper ut, ansök därför redan idag!

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Teamledare till mottag/navigatorcenter

Ansök    Nov 5    Kristinehamns kommun    Socionom
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i?   Nu söker vi en teamledare till mottag/navigatorcenter  Navigatorcenter tillhör förvaltningen arbete, kompetens och välfärd. Förvaltningen består av navigatorcenter samt tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning samt Ett tryggt och hälsosamt liv.    Vi har utvecklats mot en processtyrd organisation med ett process... Visa mer
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i?  

Nu söker vi en teamledare till mottag/navigatorcenter 

Navigatorcenter tillhör förvaltningen arbete, kompetens och välfärd. Förvaltningen består av navigatorcenter samt tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning samt Ett tryggt och hälsosamt liv.   

Vi har utvecklats mot en processtyrd organisation med ett processorienterat arbetssätt. Med vårt arbetssätt vill vi på allvar sätta individens behov i centrum och utforma stöd och insatser utifrån dessa behov, för att individen så snabbt som möjligt ska nå målet om ett självständigt liv och egen försörjning. Att arbeta över gränserna såväl internt som externt ser vi som en självklarhet och vi vill att förvaltningen ska vara en arbetsplats som genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet.  

Navigatorcenter är förvaltningens första instans och ansiktet utåt. Allt mottagande och nybesök hanteras här.  Våra socialsekreterare har god och bred kompetens för att bedöma alla typer av ärenden som inkommer. Socialsekreterarna tar emot anmälningar och ansökningar gällande barn och unga samt vuxna och fattar beslut om att inleda eller ej inleda utredning. Navigatorcenter tar även emot nybesök gällande ansökan om ekonomiskt bistånd och fattar beslut om detta.  

Från och med första november i år gick navigatorcenter in i en ny organisation vilket innebär att enheten ska bestå av en teamledare på 50% samt 9,5 socialsekreterare, en budget- och skuldrådgivare, en alkoholhandläggare samt två vägledare som ansvarar för receptionen. Arbetsgruppen kommer att bestå av 15 medarbetare totalt.  

Till stöd för förvaltningen och dess ledning finns en stab bestående av stabschef, nämndsekreterare, utvecklingsledare, projektledare samt SAS (socialt ansvarig samordnare).

ARBETSUPPGIFTER
Som teamleder på Navigatorcenter är du 50% teamledare och 50% socialsekreterare. Detta innebär att du utöver att leda och fördela det dagliga arbetet också kommer verka som socialsekreterare inom samtliga myndighetsområden. 

I din roll som teamledare är du direkt underställd enhetschefen och har ansvar för enhetens dagliga drift. Du ansvarar för exempelvis ärendehandledning och ärendesamråd för enheten. Du kommer fatta beslut enligt gällande delegationsordning och teamledaren företräder nämnden i domstol.   

Du ska vara väl insatt i verksamhetens mål samt säkerställa att verksamheten uppnår uppsatta mål. Du ansvarar för utveckling av enhetens rutiner och riktlinjer och tills viss del för introduktionen av nyanställda. Du kommer att sammanställa underlag gällande olika frågor till enhetschef och arbeta med utvecklingsfrågor tillsammans med enhetschef och utvecklingsledare.  

Du som teamledare kommer att ha en mycket viktig roll i det förändringsarbete som Navigatorcenter genomgår i syfte att uppnå förvaltningens mål. Du kommer vara med och ta fram nya arbetssätt men också vara drivande i den omställning som socialtjänsten står inför. En viktig del i detta är att kommer arbeta med att utveckla samverkan gentemot interna- och externa parter.

KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen samt minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och att handlägga enligt såväl SoL, LVU som LVM.  

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att leda och fördela det dagliga arbetet och/eller har utbildning inom ledarskap.  

Som teamledare arbetar du med komplexa frågor, du behöver vara lösningsfokuserad och se möjligheter i stället för hinder. I ditt arbete styrs du av nämndens mål i prioriteringar och planering och behöver se till verksamhetens bästa i agerande och beslut.  

Rollen kräver att du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer och kan behålla ditt fokus. Samtidigt behöver du vara flexibel och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt och effektivt. Du har god förmåga till struktur och ordning samt är ansvarstagande. Det är viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. 

Vi söker dig som ser fördelarna med ett närvarande ledarskap, som speglar Kristinehamn kommuns Ledar- och medarbetarpolicy (trygghet, tydlighet och tillgänglighet). Vidare så behöver du ha en god digital förmåga samt uttrycka dig väl i tal och skrift. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och mognad. 

B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Ansök    Feb 4    Kristinehamns kommun    Socionom
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare med fokus på ekonomiskt bistånd till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!  Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna st... Visa mer
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare med fokus på ekonomiskt bistånd till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen! 

Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.  

Din tjänst kommer att tillhöra Enheten arbetsmarknad, integration och ekonomiskt bistånd inom processen Egen försörjning. I dagsläget består enheten av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd, handläggare med mer fokus på vägen till egen försörjning samt utförarverksamheter. På enheten jobbar vi med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd genom ökad digitalisering. Detta för att kunna jobba mer intensivt med varje klient och nå målet egen försörjning. Tanken är att denna tjänst som idag har mer fokus på ekonomi, i framtiden kan komma att övergå mot ett ökat fokus på arbetsmarknadsfrågor. 

Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi diskuterar mycket och värdesätter olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team.  

------------

Är du socionomstuderande och vill jobba extra?  Då är du också välkommen med din ansökan, vi söker timvikarier som kan hoppa in vid behov. Ansökan görs via denna annons.

------------

ARBETSUPPGIFTER
• utreda och besluta om ekonomiskt bistånd enligt SOL (Socialtjänstlagen)
• samarbeta tätt inom den egna enheten runt individen
• följa upp individens progression mot egen försörjning genom att använda den danska kartläggningsmetoden BIP
• intern och extern samverkan i syfte att stärka individens väg till egen försörjning
• arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där individens behov ska styra insatserna

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:  

• är utbildad socionom 
• har erfarenhet av arbete med människor som är i behov av vägledning och stöttning  
• har B-körkort 

Det är meriterande om du har kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst. 

Som handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd behöver du vara självgående, strukturerad och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet kräver även att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du förstår din roll, men ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi är noga med att ha ett bra bemötande samt god service gentemot våra sökande, därför är det viktigt att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar och du har en mycket god samarbetsförmåga.  

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Som anställd hos oss har du en rad förmåner så som flex och friskvårdsbidrag. Möjlighet finns också att teckna distansavtal vilket innebär att du kan avtala att arbeta hemma i viss utsträckning. Detta är möjligt när du introducerats i ditt arbete och bedöms kunna genomföra detta på ett tillfredställande sätt. Bedömning sker i uppföljning och nära dialog med ledning.

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Socialsekreterare till mottag inom Navigatorcenter

Ansök    Apr 18    Kristinehamns kommun    Socionom
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen! Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna... Visa mer
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.

Som en vidareutveckling av Arbete, kompetens och välfärds förvaltningens mottag /Navigatorscenter söker vi nu en medarbetare med inriktning mot barn och unga. På Navigatorcenter/mottag arbetar vi tvärprofessionellt vilket innebär att du kan komma att jobba delvis även inom övriga områden så som mottag vuxen samt försörjningsstöd.

Navigatorcenter är förvaltningens första instans och ansiktet utåt. Allt mottagande och nybesök hanteras här och slussas sedan vidare ut till rätt instans.

Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Att jobba över gränserna såväl internt som externt är mycket viktigt i vårt arbete att forma förvaltningens fortsatta arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare med fokus Barn och unga där den här tjänsten främst är placerad, kommer du att arbeta med myndighetsutövning utifrån SoL och LVU samt med arbetssättet Barns Behov i Centrum (BBiC). Vi tar emot anmälningar och ansökningar gällande barn 0-18 år och vi har jourberedskap att agera i akuta situationer. Vi gör risk- och skyddsbedömningar kring barns situation samt rättssäkra förhandsbedömningar som underlag för om utredning ska inledas eller inte. Vi handlägger även vissa yttranden.

Som socialsekreterare i mottaget med fokus på ekonomi är man ansvarig för arbetet att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Här görs utredningar och man fattar beslut utifrån gällande lagstiftning.

Som socialsekreterare med fokus på missbruk och socialpsykiatri arbetar man med myndighetsutövning och beslutsfattande enligt socialtjänstlagen och LVM. I arbetets uppgifter ingår även en viss del utredningsarbete inom våld i nära relation.

Målet är att ha ett nära samarbete där parallella insatser i samverkan leder till bättre service och delaktighet för våra medborgare och skapar en bättre arbetsmiljö får våra medarbetare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen. Du som söker ska ha erfarenhet av och trivas med att arbeta med människor som är i behov av vägledning och stöttning.

Det är meriterande om du tidigare har erfarenhet av arbete med barn och unga, ekonomiskt bistånd, missbruk, socialpsykiatri, eller andra arbetsuppgifter inom socialtjänstens verksamhetsområde. Vi ser också att du har tidigare erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobbat enligt BBIC.

För att du ska passa hos oss är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen.

En tjänst hos oss kräver att du skall kunna lyfta blicken, se helheten och vara lösningsfokuserad för att på bästa sätt kunna lotsa och stötta individen att hitta vägen till ett självständigt liv. Det är meriterande om du har erfarenhet av MI (motiverande intervjuteknik) och myndighetsutövning.

Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Intervjuer kan komma att ske löpande, så sök redan idag!

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Värnpliktskonsulent till Bergslagens artilleriregemente, A 9

Ansök    Sep 23    Försvarsmakten    Socionom
VÄRNPLIKTSKONSULENT VID GARNISONSSTÖDSAVDELNINGEN, BERGSLAGENS ARTILLERIREGEMENTE, A 9 Om tjänsten Vill du vara med och bygga upp ett av de nya regementen som Försvarsmakten har fått uppdrag att etablera? Regeringen har beslutat att öka försvarsförmågan genom att återetablera flera regementen där Bergslagens artilleriregemente är ett. Som värnpliktskonsulent är du placerad på Garnisonsstödsavdelningen tillsammans med andra civila handläggare. Avdelninge... Visa mer
VÄRNPLIKTSKONSULENT VID GARNISONSSTÖDSAVDELNINGEN, BERGSLAGENS ARTILLERIREGEMENTE, A 9

Om tjänsten
Vill du vara med och bygga upp ett av de nya regementen som Försvarsmakten har fått uppdrag att etablera?

Regeringen har beslutat att öka försvarsförmågan genom att återetablera flera regementen där Bergslagens artilleriregemente är ett.

Som värnpliktskonsulent är du placerad på Garnisonsstödsavdelningen tillsammans med andra civila handläggare. Avdelningens uppgift är att med sin specialkompetens stödja utbildningen av artilleribataljoner till Sveriges försvar och som värnpliktskonsulent kommer du jobba nära och i en direkt stödjande funktion mot värnpliktsutbildningen.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som värnpliktskonsulent är du en del av förbandets stöd till de värnpliktiga under grundutbildningen avseende deras psykosociala hälsa. Din främsta uppgift är att ge konsultativt stöd till värnpliktiga, i vissa delar även befäl, genom stödjande och motiverande samtal, utbildnings- och informationsinsatser samt rådgivning. Arbetet bedrivs till övervägande del i kontorsmiljö men du kommer även komma i kontakt med de värnpliktigas vardagsmiljö och vara närvarande vid utvalda utbildningar/övningar.

Du kommer delta i granskningsnämnd, förbandsnämnd och kan komma att samverka med olika interna och externa aktörer såsom försvarshälsan, soldathemmet, försäkringskassan, mfl.

Värnpliktskonsulenten bidrar även med kompetens i utveckling av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet vid förbandet. Arbetet sker på individ- grupp- och organisationsnivå.

Friskvård och fysisk träning är en naturlig del av arbetet för all personal i Försvarsmakten.

 

KRAV

Kvalifikationer



• Akademisk examen inom beteendevetenskap, socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
• Erfarenhet av stödjande samtal.
• B körkort

 

Personliga egenskaper

För att fungera och trivas i rollen som värnpliktskonsulent är du ansvarstagande, noggrann och har god social förmåga. Du arbetar självständigt och tar egna initiativ. Du är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga samt lätt för att bygga och skapa förtroendefulla relationer. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.

 

Meriterande


• Genomfört kurs/utbildning i stödjande och motiverande samtal.
• Genomfört värnplikt
• Erfarenhet av att arbeta med unga vuxna

 

Övrigt

Befattningen är civil.


• Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
• Tillträde enligt överenskommelse.
• Individuell lönesättning tillämpas.
• Arbetsort är Kristinehamn men under det första året kommer du att arbeta mycket vid Garnisonen i Skövde. Därefter och fram till 2030 kommer värnpliktsutbildningen vara förlagd till Villingsberg vilket innebär att du kommer tillbringa stor del av arbetet där.
• Arbetsförhållanden innebär oftast 40 timmars arbetsvecka, men sker ibland på oregelbundna tider. I tjänsten ingår 3 timmar fysisk träning på arbetstid.

Ansökan

Ansökan ska skrivas på svenska och innehålla följande:


• CV
• Ansökningsbrev, med motivering om varför du är lämpad för denna befattning

Ofullständig ansökan behandlas ej.

 

För upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen, kontakta:
Björn Söderman, Chef Ganisonsstödsavdelningen A 9, tfn 070-840 38 63

Fackliga företrädare 
OFR/O: Niclas Sköld
OFR/S: Britt Dahlman
SEKO: Crister Florin

Samtliga nås via växeln på tfn 0500-46 50 00.

 

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2024-10-11.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Regering och Riksdag har gett Försvarsmakten uppdraget att stärka Sveriges försvarsförmåga, i en tid med osäker omvärldsutveckling. Bergslagens artilleriregemente, A 9 ska därför återetableras i Kristinehamn. Regementet kommer bidra till ökad geografisk närvaro, utbildning av värnpliktiga och därmed utveckling av artilleriförmåga i södra Sverige.

Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, på hemmaplan som såväl runt om i världen.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes. Visa mindre

Socialsekreterare till barn och unga

Ansök    Okt 24    Kristinehamns kommun    Socionom
Arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och ... Visa mer
Arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.

Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Förvaltningen är indelad i tre processer; Egen försörjning, Ett tryggt och hälsosamt liv och Trygga barn i trygga familjer samt enheten Navigatorcenter där hela förvaltningens mottag finns samlat som en väg in.

Inom Familjeenheten, som tillhör processen Trygga barn i trygga familjer, finns all myndighetsutövning gällande barn och ungdomar samlat. Enheten består av arbetsgrupperna barn och unga, familjehemssekreterare och familjerätt. Till stöd för enheten finns fyra teamledare och fyra socialadministratörer. Barn och unga består av socialsekreterare som genomför barnavårdsutredningar och följer upp insatser samt barnhandläggare som arbetar med myndighetsutövning för de familjehemsplacerade barnen.


ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på barn och unga kommer du att arbeta med myndighetsutövning gällande barn 0-18 år och deras familjer. I arbetet ingår att genomföra barnavårdsutredningar samt följa upp insatser och till viss del följa upp placerade barn och ungdomar. Det ingår också i arbetet att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut. All handläggning sker enligt BBIC.

Du kommer samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, barn och ungdomspsykiatri, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med de akuta situationer som uppstår.

Resor är vanligt förekommande.

KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen alternativt har socionombehörighet. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobba enligt BBIC. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att ta ansvar för dina arbetsuppgifter samt själv strukturera och driva dina processer vidare. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete.

Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och effektiv och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt.

Det är meriterande om du har utbildning i och erfarenhet av iRisk och/eller Signs of safety.

Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
Möjligheter till distansarbete finns.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Socionom på Sveriges bästa och mest personliga bemanningsföretag!

Ansök    Sep 25    PersonalExpressen AB    Socionom
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen! Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult! Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att... Visa mer
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen!
Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult!
Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att passa just dig baserat på dina egna önskemål om din framtida yrkeskarriär. Behöver du flytta till en ny stad eller till ett nytt land för att kunna tacka ja till ett uppdrag betalar vi dessutom ett fint boende åt dig - hos oss ges du möjligheten att växa som människa i den riktning du själv önskar såväl professionellt som privat - vi ser till hela ditt liv!
Har du därmed önskemål eller drömmar om att flytta till en specifik stad, oavsett anledning, är vi precis den arbetsgivare du söker! Vi kommer att lyckas med att hitta både ett bra konsultuppdrag och en fin egen bostad åt dig oavsett om du önskar bo i Stockholm, Göteborg, Malmö, Skara eller Skellefteå. Vi är kort och gott möjligheternas arbetsgivare och har uppdrag i hela landet!
Arbeta på dina egna villkor med hög lön!
Oavsett var eller när du föredrar att arbeta så har vi bemanningsuppdrag med heltidsscheman att erbjuda dig. Genom oss får du dessutom tillgång till nordens bästa löneförhandlare som representerar dig och dina intressen. På så vis kan du alltid känna dig trygg med att vi förhandlar upp din lön och dina villkor till högsta möjliga nivåer inför varje enskild bemanningsuppdrag. På PersonalExpressen ser vi oss lika mycket som ditt fackförbund som vi ser oss som din arbetsgivare. Vi presterar alltid goda resultat i våra förhandlingar med våra kunder och möjliggör genom detta att din lön och dina villkor alltid blir de bästa möjliga för dig inför ett nytt uppdrag. Hos oss kan du alltid känna dig trygg med att vi som din arbetsgivare kämpar för dig och din långsiktiga löneutveckling - det tycker vi nämligen att du och alla andra socionomer är värda. Det är orättvist och tröttsamt att de fackförbund som oftast representerar människor som arbetar inom offentlig sektor är de fackförbud som förhandlar sämst löneutveckling över tid åt sina medlemmar. Här kommer du som börjar arbeta med oss både att se och att känna skillnaden hur det är att ha en arbetsgivare som värdesätter dig på riktigt. Vi står upp för våra socionomer!
Vi tror på att vara Sveriges bästa arbetsgivare för socionomer!
Vi tror på att ha Sveriges bästa socionomer anställda hos oss och samtidigt vara den bästa möjliga arbetsgivaren för var och en av dessa. Tycker du också att det är viktigt med en arbetsgivare som lyssnar till dig och förstår dig så har du kommit helt rätt hem till oss. Vi anstränger oss alltid det lilla extra och är stolta över att inte vara som alla andra. På PersonalExpressen förmedlar vi professionell, ambitiös och jordnära medarbetare utefter våra kunders behov och önskemål. Vi är noga med att de bemanningskonsulter vi presenterar för våra kunder matchar våra förväntningar gällande humanistiska grundvärderingar, god arbetsmoral samt en hög grad av individuellt ansvarstagande.
PersonalExpressens ledning har över 20 års erfarenhet av att driva olika former av verksamheter med offentlig sektor som kund. Offentlig förvaltning ligger oss således mycket varmt om hjärtat. Vi tror att du kommer att trivas utmärkt tillsammans med oss då vi är mycket lojala med våra socionomer och alltid ser till att dina individuella behov och önskemål får stå i centrum hos oss!
Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss redan idag!
Skicka in din ansökan till oss redan idag så återkommer vi inom kort med vad vi har att erbjuda just dig utifrån dina egna önskemål och förväntningar!
Vi ser fram emot ett långt och lyckosamt samarbete tillsammans med dig och kommer göra allt som står i vår makt för att vi ska bli den arbetsgivare för dig som du alltid hoppats på att du skulle hitta hem till! Visa mindre

Medarbetare till projektet Värmlands skolsamverkan

Ansök    Feb 28    Kristinehamns kommun    Socionom
Nu söker vi i Kristinehamn en medarbetare till projektet Värmlands skolsamverkan. Målen med projektet är bl.a. att fler elever kan göra ett medvetet val av gymnasieutbildning som leder till vidare studier eller arbete samt att förbättra samverkan mellan skola, socialtjänst, fritid, Region Värmland och andra samverkansaktörer som är viktiga för främjande, förebyggande och åtgärdande insatser utifrån ett helhetsperspektiv av ungas behov. Insatser i projekt... Visa mer
Nu söker vi i Kristinehamn en medarbetare till projektet Värmlands skolsamverkan. Målen med projektet är bl.a. att fler elever kan göra ett medvetet val av gymnasieutbildning som leder till vidare studier eller arbete samt att förbättra samverkan mellan skola, socialtjänst, fritid, Region Värmland och andra samverkansaktörer som är viktiga för främjande, förebyggande och åtgärdande insatser utifrån ett helhetsperspektiv av ungas behov.

Insatser i projektet är t.ex. fördjupad kartläggning som underlag för individuellt stöd till unga som har eller som riskerar problematisk skolfrånvaro. Andra insatser är aktiviteter utanför skolan t.ex. fysisk aktivitet eller kulturell verksamhet. Projektet ska också utveckla frisk- och skyddsfaktorer i den fysiska och psykiska skolmiljön. Studie- och yrkesvägledning utifrån ett normkritiskt perspektiv och ett arbeta med system och uppföljning av frånvaro för tidig upptäckt är andra insatser i projektet. Insatserna ska ske i samverkan mellan ungdom, vårdnadshavare, skola och i vissa fall socialtjänst och fritid. Kompetenshöjande insatser till personal är även det en del av projektet.

Projektet koordineras centralt och består av nio delprojekt (ett i varje kommun). Varje kommun har egen projektledartjänst och arbetsgrupp som driver det lokala arbetet i enlighet med de lokalt upprättade tids- och aktivitetsplanerna. I Kristinehamns kommun drivs projektet på Södermalmsskolan åk 7-9. Styrgruppen består av två projektägare: Jan Larsson – rektor och Lotta Jansson – elevhälsochef. Elevhälsoteamet och övriga skolledare på skolan fungerar som styrgrupp tillsammans med projektägarna, projektledaren och projektmedarbetaren. Vårt mål är förutom att öka förståelsen för de olika faktorer som orsakar frånvaro att sätta in insatser till eleverna utifrån deras behov samt öka aktiviteter som främjar närvaro samt att sprida dessa faktorer och insatser till övriga högstadieskolor i kommunen.

Projektet pågår under perioden 2023-04-01 - 2025-06-30.

Skolförvaltningens ansvarsområde omfattar alla barn från förskoleålder upp till att de avslutat gymnasiet. Verksamheten omfattar skolstaben, förskolan, grundskolan, särskolan, gymnasieskolan samt kulturskolan.

ARBETSUPPGIFTER
Utöver det som redan nämnts som aktiviteter i projektet ovan ansvarar du som projektmedarbetare för att tillsammans med projektledare och styrgrupp driva projektet framåt utifrån satta mål och beslutade aktiviteter.

Arbete med föreläsningar gentemot professionella, vårdnadshavare och elever måste kännas bekvämt. Arbete med föräldrastöd och i ungdomsgrupper/klasser är något som kommer att ingå.

KVALIFIKATIONER
Du har en bakgrund som socionom eller har annan beteendevetenskaplig utbildning. Du har lätt för att skapa relationer med vuxna såväl som unga och drivs av ett starkt barnperspektiv och vikten av likvärdighet. Du har en stark egen drivkraft utifrån ditt engagemang och kunskap samt har förmåga att både jobba utifrån egna initiativ och i samverkan med andra.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Socionom med erfarenhet inom missbruk och beroendeproblematik

Ansök    Nov 9    PersonalExpressen AB    Socionom
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen! Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult! Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att... Visa mer
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen!
Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult!
Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att passa just dig baserat på dina egna önskemål om din framtida yrkeskarriär. Behöver du flytta till en ny stad eller till ett nytt land för att kunna tacka ja till ett uppdrag betalar vi dessutom ett fint boende åt dig - hos oss ges du möjligheten att växa som människa i den riktning du själv önskar såväl professionellt som privat - vi ser till hela ditt liv!
Har du därmed önskemål eller drömmar om att flytta till en specifik stad, oavsett anledning, är vi precis den arbetsgivare du söker! Vi kommer att lyckas med att hitta både ett bra konsultuppdrag och en fin egen bostad åt dig oavsett om du önskar bo i Stockholm, Göteborg, Malmö, Skara eller Skellefteå. Vi är kort och gott möjligheternas arbetsgivare och har uppdrag i hela landet!
Arbeta på dina egna villkor med hög lön!
Oavsett var eller när du föredrar att arbeta så har vi bemanningsuppdrag med heltidsscheman att erbjuda dig. Genom oss får du dessutom tillgång till nordens bästa löneförhandlare som representerar dig och dina intressen. På så vis kan du alltid känna dig trygg med att vi förhandlar upp din lön och dina villkor till högsta möjliga nivåer inför varje enskild bemanningsuppdrag. På PersonalExpressen ser vi oss lika mycket som ditt fackförbund som vi ser oss som din arbetsgivare. Vi presterar alltid goda resultat i våra förhandlingar med våra kunder och möjliggör genom detta att din lön och dina villkor alltid blir de bästa möjliga för dig inför ett nytt uppdrag. Hos oss kan du alltid känna dig trygg med att vi som din arbetsgivare kämpar för dig och din långsiktiga löneutveckling - det tycker vi nämligen att du och alla andra socionomer är värda. Det är orättvist och tröttsamt att de fackförbund som oftast representerar människor som arbetar inom offentlig sektor är de fackförbud som förhandlar sämst löneutveckling över tid åt sina medlemmar. Här kommer du som börjar arbeta med oss både att se och att känna skillnaden hur det är att ha en arbetsgivare som värdesätter dig på riktigt. Vi står upp för våra socionomer!
Vi tror på att vara Sveriges bästa arbetsgivare för socionomer!
Vi tror på att ha Sveriges bästa socionomer anställda hos oss och samtidigt vara den bästa möjliga arbetsgivaren för var och en av dessa. Tycker du också att det är viktigt med en arbetsgivare som lyssnar till dig och förstår dig så har du kommit helt rätt hem till oss. Vi anstränger oss alltid det lilla extra och är stolta över att inte vara som alla andra. På PersonalExpressen förmedlar vi professionell, ambitiös och jordnära medarbetare utefter våra kunders behov och önskemål. Vi är noga med att de bemanningskonsulter vi presenterar för våra kunder matchar våra förväntningar gällande humanistiska grundvärderingar, god arbetsmoral samt en hög grad av individuellt ansvarstagande.
PersonalExpressens ledning har över 20 års erfarenhet av att driva olika former av verksamheter med offentlig sektor som kund. Offentlig förvaltning ligger oss således mycket varmt om hjärtat. Vi tror att du kommer att trivas utmärkt tillsammans med oss då vi är mycket lojala med våra socionomer och alltid ser till att dina individuella behov och önskemål får stå i centrum hos oss!
Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss redan idag!
Skicka in din ansökan till oss redan idag så återkommer vi inom kort med vad vi har att erbjuda just dig utifrån dina egna önskemål och förväntningar!
Vi ser fram emot ett långt och lyckosamt samarbete tillsammans med dig och kommer göra allt som står i vår makt för att vi ska bli den arbetsgivare för dig som du alltid hoppats på att du skulle hitta hem till! Visa mindre

Barnhandläggare och utredare till enheten barn och unga

Ansök    Okt 27    Kristinehamns kommun    Socionom
Barn och unga tillhör arbete, kompetens och väldfärdsförvaltningen i Kristinehamns kommun. Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration o... Visa mer
Barn och unga tillhör arbete, kompetens och väldfärdsförvaltningen i Kristinehamns kommun. Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.
Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.

Kristinehamns kommun har under de senaste åren satsat stort på den sociala barn- och ungdomsvården, med fokus på att skapa förutsättningar för en rimlig arbetsbelastning, en god psykosocial arbetsmiljö, kontinuitet och strukturerad introduktion för nyanställda. Idag består enheten barn och unga av 9 st barnhandläggare samt 15 utredare. Enheten har till sin hjälp 3 erfarna 1:e socialsekreterare som leder, fördelar och stöttar i det dagliga arbetet samt 3 socialadministratörer.
Vi förstärker just nu enheten och söker efter dig som vill vara med att skapa en hållbar, effektiv och välfungerande socialtjänst med brukaren i fokus. Kristinehamns kommun vill att ditt medarbetarskap ska kännetecknas av delaktighet, ansvarstagande och kompetens. Du ska ha en förmåga att samarbeta så att alla kan bidra med idéer, kunskap och erfarenhet. Du har ett professionellt förhållningssätt och bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö. Du ska även vara delaktig i utvecklingen av såväl din egen som organisationens kompetens.

Som anställd vid Kristinehamns kommun kan du ansöka om distansarbetsavtal som innebär att du kan arbeta hemifrån 2 dagar i veckan.

ARBETSUPPGIFTER
Som barnhandläggare kommer du att arbeta med myndighetsutövning gällande de familjehemsplacerade barnen och deras familjer. I arbetet ingår det att följa upp placeringen, göra omprövningar och överväganden av vården samt att följa upp eventuella öppenvårdsinsatser som barnet och dennes familj är beviljad. Det ingår också i arbetet att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut.
Du kommer samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, barn och ungdomspsykiatri, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med de akuta situationer som uppstår. Arbetet med familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer då placeringarna kan komma att fortgå under flera år. Resor är vanligt förekommande, då uppföljning i familjehemmet ska ske regelbundet. All handläggning sker enligt BBIC.


Som utredare kommer Du att arbeta med myndighetsutövning gällande barn 0-18 år och deras familjer. Du kommer att ha utredningssamtal med familjer, konsulterande samtal med förskola, skola och sjukvård m.m. Du kommer att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut. Du kommer även att följa upp öppenvårdsinsatser och HVB-placeringar. Du kommer samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, barn- och ungdomspsykiatrin, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med akuta situationer som kan uppstå i verksamheten. All handläggning sker enligt BBIC.

KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobba enligt BBIC. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och effektiv och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Familjerådgivare till Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Ansök    Jan 20    Kristinehamns kommun    Socionom
Familjerådgivningen i Kristinehamn är en självständig del av förvaltningen för Arbete, kompetens och välfärd och bedrivs på Familjecentralen Källan. Vi ansvarar också för familjerådgivning till innevånarna i Storfors kommun. Del av det förebyggande arbetet bedrivs genom deltagande i föräldragrupper på BMM och BVC samt öppna förskolan, främst på Källan men även i Storfors. Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli s... Visa mer
Familjerådgivningen i Kristinehamn är en självständig del av förvaltningen för Arbete, kompetens och välfärd och bedrivs på Familjecentralen Källan. Vi ansvarar också för familjerådgivning till innevånarna i Storfors kommun. Del av det förebyggande arbetet bedrivs genom deltagande i föräldragrupper på BMM och BVC samt öppna förskolan, främst på Källan men även i Storfors.

Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjerådgivare har du ett självständigt planerings- och behandlingsansvar. Du kommer företrädesvis att arbeta med par som lever tillsammans och har relationsproblem. Det kan handla om konflikter, kommunikationsproblem eller akuta kriser. Det rör sig om behandlande samtal med terapeutisk inriktning.

En del par vill få hjälp att förbättra och behålla sin samlevnadsrelation, andra att separera på ett bra sätt för barnens skull och en del vill få stöd i att klargöra om samlevnaden ska fortsätta eller inte. Som familjerådgivare utför du ett varierat och mycket viktigt arbete. Familjerådgivning har en mycket viktig förebyggande funktion i relation till individers psykiska hälsa och barns uppväxtvillkor. Det är centralt att barnens perspektiv och behov hålls levande i samtalen med de vuxna. Det ingår även ett visst utåtriktat arbete samt att ta del av aktuell forskning kring familjeliv och omvärldsanalys.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller har annan likvärdig akademisk examen och minst grundläggande psykoterapeutisk utbildning (steg1) samt flerårig erfarenhet av arbete med människor i kris och med människor med relationsproblematik. Utöver det är det viktigt att du har ett professionellt förhållningssätt och har uppnått en personlig mognad samt att du har förmåga att skapa förtroende och goda relationer. Vi ser det som meriterande med erfarenhet av arbete med familjerådgivning.
Vi söker dig som
• är flexibel och har lätt att anpassa dig och ditt arbete efter rådande förutsättningar
• trivs med ett självständigt arbete där du tar ansvar för att lägga upp arbetet så det gynnar våra klienter
• har hög servicekänsla
• mycket väl kan formulera dig i tal och skrift
• har B-körkort (resor i arbetet kan förekomma)

Meriterande är:
• erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• erfarenheter av liknande arbetsuppgifter
• sexologiutbildning
• ubildningar inom EFT(emotionally focused therapy och CFT(Compassion focused therapy).

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser gärna att du är prestigelös och öppen för att tänka om och nytt. Du har god kommunikativ förmåga och ser lösningar istället för hinder.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Projektledare till projektet Värmlands skolsamverkan

Ansök    Feb 28    Kristinehamns kommun    Socionom
Till projektet Värmlands skolsamverkan söker vi i Kristinehamn nu en projektledare. Målen med projektet är bl.a. att fler elever kan göra ett medvetet val av gymnasieutbildning som leder till vidare studier eller arbete samt att förbättra samverkan mellan skola, socialtjänst, fritid, Region Värmland och andra samverkansaktörer som är viktiga för främjande, förebyggande och åtgärdande insatser utifrån ett helhetsperspektiv av ungas behov. Insatser i proje... Visa mer
Till projektet Värmlands skolsamverkan söker vi i Kristinehamn nu en projektledare. Målen med projektet är bl.a. att fler elever kan göra ett medvetet val av gymnasieutbildning som leder till vidare studier eller arbete samt att förbättra samverkan mellan skola, socialtjänst, fritid, Region Värmland och andra samverkansaktörer som är viktiga för främjande, förebyggande och åtgärdande insatser utifrån ett helhetsperspektiv av ungas behov.

Insatser i projektet är t.ex. fördjupad kartläggning som underlag för individuellt stöd till unga som har eller som riskerar problematisk skolfrånvaro. Andra insatser är aktiviteter utanför skolan t.ex. fysisk aktivitet eller kulturell verksamhet. Projektet ska också utveckla frisk- och skyddsfaktorer i den fysiska och psykiska skolmiljön. Studie- och yrkesvägledning utifrån ett normkritiskt perspektiv och ett arbeta med system och uppföljning av frånvaro för tidig upptäckt är andra insatser i projektet. Insatserna ska ske i samverkan mellan ungdom, vårdnadshavare, skola och i vissa fall socialtjänst och fritid. Kompetenshöjande insatser till personal är även det en del av projektet.

Projektet koordineras centralt och består av nio delprojekt (ett i varje kommun). Varje kommun har egen projektledartjänst och arbetsgrupp som driver det lokala arbetet i enlighet med de lokalt upprättade tids- och aktivitetsplanerna. I Kristinehamns kommun drivs projektet på Södermalmsskolan åk 7-9. Styrgruppen består av två projektägare: Jan Larsson rektor och Lotta Jansson elevhälsochef. Elevhälsoteamet och övriga skolledare på skolan fungerar som styrgrupp tillsammans med projektägarna, projektledaren och projektmedarbetaren. Vårt mål är förutom att öka förståelsen för de olika faktorer som orsakar frånvaro att sätta in insatser till eleverna utifrån deras behov samt öka aktiviteter som främjar närvaro samt att sprida dessa faktorer och insatser till övriga högstadieskolor i kommunen.

Projektet pågår under perioden 2023-04-01 - 2025-06-30.

Skolförvaltningens ansvarsområde omfattar alla barn från förskoleålder upp till att de avslutat gymnasiet. Verksamheten omfattar skolstaben, förskolan, grundskolan, särskolan, gymnasieskolan samt kulturskolan.


ARBETSUPPGIFTER
Utöver det som redan nämnts som aktiviteter i projektet ovan ingår det i projektledarens roll bl.a. att samordna och driva det lokala arbetet, ansvara för delprojektets rapportering och vara föredragande i lokal styrgrupp.

Arbete med föreläsningar gentemot professionella, vårdnadshavare och elever måste kännas bekvämt. Arbete med föräldrastöd och i ungdomsgrupper/klasser är något som kommer att ingå.

KVALIFIKATIONER
Du har en bakgrund som socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning. Du har lätt för att ta initiativ och driva projekt och idéer framåt i samverkan med andra. God förmåga att snabbt bygga relationer med professionella, vårdnadshavare och elever är viktigt. Du drivs av barnets perspektiv där barnets bästa finns i centrum för dina tankar, bedömningar och analyser. Engagemang, värdegrund och kompetens är det som driver dig framåt.

Likvärdighet är viktigt för dig i ditt arbete och du drivs av ett kompensatoriskt tänk kring stödinsatser.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Samordnare till projektet Samverkan & Närvaro

Ansök    Sep 17    Kristinehamns kommun    Socionom
Skolförvaltningen och socialförvaltningen i Kristinehamns kommun tar ett tydligare tag kring samverkan med ett tvåårigt projekt kring samverkan och närvaro. Målen för projektet är både kort- och långsiktiga och handlar om ökad måluppfyllelse som i förlängningen leder till minskat försörjningsstöd. Vi söker vi nu en samordnare till projektet Samverkan & Närvaro. Arbetet i projektet sker i nära samverkan med elevhälsan i Kristinehamns kommun. Elevhälsan bes... Visa mer
Skolförvaltningen och socialförvaltningen i Kristinehamns kommun tar ett tydligare tag kring samverkan med ett tvåårigt projekt kring samverkan och närvaro. Målen för projektet är både kort- och långsiktiga och handlar om ökad måluppfyllelse som i förlängningen leder till minskat försörjningsstöd. Vi söker vi nu en samordnare till projektet Samverkan & Närvaro.

Arbetet i projektet sker i nära samverkan med elevhälsan i Kristinehamns kommun.
Elevhälsan består av ca 40 personer, kuratorer, psykologer, specialpedagoger, skolsköterskor och studie- och yrkesvägledare. Elevhälsan är placerad på de olika skolorna i kommunen, men har också sin tillhörighet centralt då närmsta chef är elevhälsostrategen som också kommer att vara ansvarig chef för anställningen i detta projekt.

Skolförvaltningens ansvarsområde omfattar verksamhet för barn från ett år till vuxna i utbildning. Verksamheten omfattar skolstab, förskola och familjedaghem, grundskola inklusive särskola, gymnasieskola inklusive särskola och vuxenutbildning samt musik- och kulturskola.

ARBETSUPPGIFTER
Du ska arbeta med fokus på att undanröja hinder för elevers närvaro. I det arbete ingår att identifiera orsaker till frånvaro samt att utveckla kunskap och möjlighet att sätta in åtgärder som ökar elevens närvaro. Dessa insatser bör utvecklas både i relation till socialförvaltningens uppdrag samt till skolförvaltningens uppdrag.

I projektet ingår också arbete med att få till fungerande samverkansrutiner mellan skola och socialtjänst, främst med fokus på frånvaro men också utifrån andra behov av samverkan. Detta gäller myndighetsutövningen men även främjande, förebyggande och åtgärdande insatser.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en bakgrund som socionom, beteendevetare eller specialpedagog och du har ett tydligt barn- och ungdomsperspektiv. Du har erfarenhet av samverkan mellan skola och socialtjänst samt av frågor rörande problematisk skolfrånvaro.

Du arbetar självständigt och har lätt för att samarbeta med andra och du är driven och engagerad i ditt arbete.

B-körkort krävs eftersom det ingår resor till våra enheter i kommunen.

ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Kristinehamns invånare. Tillsammans så är vi ambassadörer för hur invånarna uppfattar oss.

Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Hos oss ansvarar du för såväl din egen som organisationens utveckling. När alla tar ansvar för att bidra till en positiv och hälsosam arbetsmiljö ger det kraft och energi samtidigt som vi känner arbetsglädje på jobbet.

Som anställd ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Projektledare till Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Ansök    Dec 22    Kristinehamns kommun    Socionom
Gillar du att bana ny mark och har ett intresse för socialt företagande? Då har vi jobbet för dig! Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen står inför en spännande utvecklingsfas där ASF, arbetsintegrerade socialt företagande, är en verksamhet som står på agendan. I det utvecklingsarbetet söker vi dig som har ett brinnande intresse för socialt arbete och en förmåga till entreprenörstänk. På arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings arbetar vi för a... Visa mer
Gillar du att bana ny mark och har ett intresse för socialt företagande? Då har vi jobbet för dig!

Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen står inför en spännande utvecklingsfas där ASF, arbetsintegrerade socialt företagande, är en verksamhet som står på agendan. I det utvecklingsarbetet söker vi dig som har ett brinnande intresse för socialt arbete och en förmåga till entreprenörstänk.

På arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings arbetar vi för att hjälpa människor till ett självständigt liv och egen försörjning. Förvaltningen är nybildad och innehåller i dagsläget verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.

Som projektledare kommer du att tillhöra den del av förvaltningen som arbetar med frågor kring att hitta vägar till egen försörjning. Hos oss kommer du vara en självklar del av det utvecklingsarbete vi står mitt uppe i, likväl som du är den självklara drivande kraften i ditt uppdrag som projektledare.
Vår förvaltning genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen.

ARBETSUPPGIFTER
I uppdragets första del ska du som projektledare arbeta fram förslag på de möjligheter som förvaltningen har att internt och externt bidra till utveckling och uppstart av ASF. Du ska även ta fram metoder på hur samverkan kan ske mellan förvaltningen och ASF samt övriga metoder där förvaltningen kan stödja ASF, som exempelvis via olika upphandlingsmetoder. Det gemensamma målet för insatserna är att uppnå ökade möjligheter till anställning för personer som står långt från arbetsmarknaden.

Tillsammans med nämnden för Arbete, kompetens och välfärd arbetar du fram den plan som ska ligga till grund för förvaltningens arbete med frågan. Genom handlingsplanens politiska förankring blir arbetet med ASF en del av organisationens strategiska satsningar.
I projektets andra fas ska implementering av beslutade metod- och utvecklingsområden ske.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med minst en eftergymnasial utbildning, eller liknande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig, och som har god kännedom om målgrupper som av olika anledningar står långt från arbetsmarknaden och har god kunskap om statligt lönestöd.

Vi tror att du antingen har erfarenhet av att arbeta med frågor som rör arbetsintegrerande socialt företagande eller har ett stort intresse av området och nu vill bidra med dina kunskaper som projektledare.

Självklart är du en person som har lätt för att skapa nya kontakter, har god kunskap om den lokala arbetsmarknaden och dess behov och har lätt att samverka med de olika parter som krävs för utveckling av arbetsintegrerande socialt företagande.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss ska kan förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Visa mindre

Handläggare med inriktning mot könsidentitetsfrågor, kvinnosjukvården

Region Värmland ansvarar för hälso- och sjukvård inklusive tandvård, regional utveckling och kollektivtrafik i Värmland. Tillsammans är vi nästan 8 000 medarbetare som arbetar för att du som bor och verkar här ska må så bra som möjligt, ha goda möjligheter till en god hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kulturaktiviteter, kollektivtrafik och infrastruktur. Och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. ARBETSUPPGIFTER Kvinnosjuk... Visa mer
Region Värmland ansvarar för hälso- och sjukvård inklusive tandvård, regional utveckling och kollektivtrafik i Värmland.
Tillsammans är vi nästan 8 000 medarbetare som arbetar för att du som bor och verkar här ska må så bra som möjligt, ha goda möjligheter till en god hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kulturaktiviteter, kollektivtrafik och infrastruktur. Och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig.

ARBETSUPPGIFTER
Kvinnosjukvården är en stolt HBTQ-certifierad verksamhet med ungefär 200 medarbetare och är uppdelad i förlossning, gynekologisk mottagning och obstetrisk öppenvård samt avdelning 14 som i sin tur är uppdelad i två enheter, gynekologi och obstetrik (BB/förvård).

Vi vill nu ge bättre stöd till personer som funderar över sin könsidentitet och har därför fått utökat uppdrag att stötta personer vid könsidentitetsutredningar.

I den rollen har du ett viktigt uppdrag som stödfunktion för unga såväl som vuxna, som söker stöd före under och efter en könsidentitetsutredning. Du ger samtalsstöd och stöttar personerna och deras anhöriga och koordinerar kontakter med övriga aktörer som är viktiga.

I uppdraget ingår även utbildning och informationsspridning till vårdpersonal och vårdenheter.
Du förväntas ta en aktiv roll i utvecklingsarbetet för transfrågor i t.ex. upprättande av riktlinjer, vårdrutiner och att säkerställa flöden mellan vårdgrannar samt kontakt med utredningsenhet.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom gärna legitimerad eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är bra om du har grundläggande utbildning inom psykoterapi eller liknande kompetens. Du har även kompetens inom sexologi och mycket god kompetens inom könsidentitetsfrågor.

Du har dokumenterad god förmåga att på ett pedagogiskt sätt kommunicera och föra ut budskap.

Du är drivande och van att jobba med utveckling. Eftersom arbetet innebär ett stort kontaktnät är det avgörande att du uppskattar att arbeta med många olika kompetenser.

ÖVRIGT
Inför anställning ska du som sökande kunna uppvisa ett utdrag från polisens belastningsregister.
Utdraget får inte vara äldre än ett år.

Du hittar blanketten på www.polisen.se "blankett för begäran om utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister §9".

Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Visa mindre